Interaktív, játékos feladatok a „Fáraók Földjén” elnevezésű iskolai történelmi vetélkedőhöz
Kompetencia alapú képzésekhez kidolgozott új tananyag
A tananyagfejlesztés kiemelt célja, hogy a tanulók rendhagyó és kreatív interaktív feladatok segítségével mélyüljenek el az ókori Egyiptom történelmében, valamint művészetében. Az érdeklődő tanulók - az intézmény bármely évfolyamából, osztályából - többek között a szövegértésüket, a kritikai gondolkodásukat, a hatékony, önálló tanulásukat, valamint a digitális kompetenciájukat fejlesztették a csapatverseny feladatain keresztül.
A fejlesztés előzetes ismereteit alapvetően az általános iskolában, valamint a kilencedik évfolyamban elsajátított tudás jelentette. A csapatverseny meghirdetésére 2019. januárjában került sor, az iskolai döntőjére pedig áprilisban. A verseny két írásbeli (5-5 feladatból álló) és egy iskolai, szóbeli fordulóból állt, melyre 13 csapat jelentkezett. A tananyagtartalom az ókori Egyiptom történelme és művészete köré épült, olyan „extra” tartalmakkal és kreatív feladatokkal, amelyekkel a diákjaink iskolai keretekben aligha találkozhattak. A fordulók rendhagyó feladatai, a 3-4 tagból álló csapatokat változatos munkamódszerekkel foglalkoztatta (pl. önálló kutatómunka, alkotói tevékenység, csoportmunka). A feladatok elkészítésében, összeállításában, a szóbeli forduló - amelyen az írásbeli fordulók első 4 helyezettje vehetett részt - lebonyolításában és zsűrizésében öt kolléga működött közre. Már a verseny plakátjával igyekeztünk a tanulóinkat motiválni (értékes jutalmak, tanulmányi kirándulás lehetősége), bíztatni őket a részvételre. Az írásbeli fordulók feladatainak elkészítéséhez diákjainknak a digitális világ elengedhetetlen kellékeit is felhasználták (pl. az iskolai facebook oldalon kaptak információkat, az interneten kellett kutatniuk, vagy film jelenethez kapcsolódó kérdésekre válaszolniuk). Az előbbiek mellett fontos hangsúlyt helyeztünk a „hagyományos források” használatára is, amelyek az iskolai könyvtárban voltak elérhetőek a tanulók számára.
Az iskolánk diákságának 15 %-a (52 fő) vett részt a megmérettetésen, ami már önmagában is nagyon örömteli. A tanulók zöme komolyan állt hozzá a versenyhez, igyekeztek a legjobb tudásukat nyújtva minél előrébb végezni. Visszajelzéseik alapján izgalmasnak, kreatívnak találták a feladatokat, amelyek új tudásanyaggal és gondolkodással vértezték fel őket.
A tanév végi jutalomkiránduláson a verseny első három helyezett csapata a Szépművészeti Múzeum interaktív egyiptomi kiállítását tekinthette meg, ahol ismét kamatozhatták megszerzett tudásukat. A kidolgozott feladatok - egy feladatbank segítségével - a 9. évfolyamos tanulóink történelem, míg a turisztika ágazatos diákjaink kultúr- és vallástörténet óráin ismét felhasználhatóak.