8. IT-IKT FEJLESZTŐ CENTRUM SZINTŰ MUNKACSOPORT
Tagintézményünkben a projekt keretében az IT – IKT fejlesztéssel kapcsolatban a következő területek kaptak hangsúlyt:
- IKT eszközök fejlesztése és biztosítása
A projektidőszak alatt új, korszerű gépek kerületek beszerzésre, ill. beüzemelésre (számítógépek, monitorok, laptopok, projektorok, tabletek, és 3 okostábla).
Az új eszközök segítségével kialakításra került egy fejlesztő terem, amely az elhelyezett új számítógépekkel jó lehetőséget teremt a digitális eszközhasználat készségeinek fejlesztésére is.
Néhány informatika terembe új számítógépek, monitorok, néhány tanterembe új projektorok kerültek. Az osztálytermekben egy tanári laptop, ill. a hozzá kapcsolt projektor segítségével minden tanórán lehetőség nyílik digitális tartalmak megjelenítésére. A 006-os terem gépparkja teljesen megújult, ide került az egyik okostábla, valamint tabletek is itt kaptak helyet.
A „kistanári”-ba a tavaly már működő számítógépek mellé új laptopok kerültek, így az iskolai hálózat már jóval több gépen érhető el egyszerre.
A projektidőszak első tanévében minden kolléga új, korszerű laptopot vehetett fel.
Új routerek felszerelésével a wifi elérés – szükség esetén - az iskola szinte bármely pontján biztosított.
- Intézményi egységes nyilvántartás feltételrendszerének megteremtése
Az E-Kréta, KIR, KIRA, Ultimate rendszerek használata intézményünkben folyamatosan, jól működik.
Iskolánk adminisztratív dolgozói is új korszerű asztali számítógépeket és monitorokat kaptak, melyek segítségével gördülékenyebb a tanulói ügyintézés is.
A nevelőtestület E-Kréta jártassága megfelelő, egyre több funkciót ismernek a kollégák. Folyamatos a kollégák közti tudásmegosztás, de az E-Kréta Tudásbázis tanulmányozása is új ismeretekkel ruházza fel a tanárokat. Az osztályfőnökök és az iskolavezetés rendszeresen használja az ESL modult, mellyel minden egyes tanuló előmenetele jól nyomon követhető, valamint a lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók is kiszűrhetőek. A 2020. március közepétől bevezetett digitális munkarend kapcsán egyre több diák és szülő is rendszeresebben használja a felületet.
Az intézményi információs rendszer működését szolgálja a tavalyi tanév során bevezetett Microsoft Office 365 rendszer. A levelezőprogram révén a nyomtatott dokumentumok száma is csökken (pl. határozatok elektronikus formában való „kézhezvétele” - környezettudatosság), a Teams alkalmazás pedig jó lehetőséget teremt a tanárok közti kapcsolattartásra (videókonferenciák, üzenetek), melynek a digitális munkarend ideje alatt rendkívül nagy jelentősége van.
- A tanórák legalább 30%-ában IT, IKT eszköz és / vagy digitális technológia használata (számítógéppel segített tanítás; infokommunikációs technológiával IKT támogatott oktatási módszerek adaptálása és elterjesztése)
Az IKT eszközök használata az oktatás szinte minden területén egyre inkább teret nyer. Az interaktív táblák használata rendszeres, a kollégák a tananyagot prezentációkkal (ppt, prezi) teszik érthetőbbé, szemléletessebbé. A projektorok segítségével a legtöbb tantárgyi órán lehetőség van a témához kapcsolódó kisfilmek bemutatására, kísérletek, animációk megtekintésére, vagy a tankönyvekhez kapcsolódó interaktív tananyagok kivetítésére.
Nyelvórákon rendszeresen oldunk meg online felületeken elérhető feladatokat, legyen az egy adott nyelvkönyvköz kapcsolódó honlap feladata, vagy saját készítésű feladat (learningapps, Quizlet, Quizizz, Wordwall, Kahoot!).
A tanulók a szakmai órákon is rendszeresen használják a számítógépet: különböző programok segítségével dolgozzák fel a tananyagot (ÁNYK kitöltő program, könyvelő program), ill. online térképeket is használnak (útvonaltervezés). Az ügyvitel ágazaton elengedhetetlen a számítógépek használata, itt nagy előrelépést jelentett, hogy a régi, lassú gépek lecserélését követően új, gyorsabb gépeken, Windows 10 operációs rendszerrel folyhat a munka.
A 2020. március 16-án bevezetésre került digitális munkarend az IKT eszközök napi szintű használatát követeli tanártól, diáktól egyaránt. Az oktatás keretrendszere a google Classroom lett. Tanáraink ide töltik fel a tananyagokat (szöveges dokumentumok, prezentációk, videók), feladatokat, ill. a diákok is ezen a felületen küldik be az elkészített munkáikat. Az online órák megtartásához kisebb csoportok esetében a google Hangouts alkalmazást használjuk, nagyobb csoportoknál a Zoom alkalmazással tartjuk az órákat, ezen kívül a már korábban is jól működő Facebook Messengeres üzenetekkel érjük el a tanulókat. A fejlesztő tanárok a fejlesztő óráikat is digitális eszközök segítségével tartják meg.
- IT eszközhasználattal/digitális tananyaggal folytatott oktatás bemutatása belső tudásmegosztásban (nevelőtestületi tagok szakmai felkészültségének növelése érdekében folytatott IT ismeretbővítő tevékenység)
Az IT alapú tudásmegosztás folyamatos a kollégák között, ennek megfelelően érdeklődő kollégák számára kiscsoportos keretek közt többször is sor került az ismeretek átadására. Néhány példa:
- digitális írástudás fejlesztése: Office programok szakszerű használatának növelése, dokumentumok készítésében folyamatos segítségnyújtás
- továbbképzésen szerzett IKT ismeretek, valamint online elérhető tananyagok megosztása érdeklődő kollégával
- online eszközökkel segített önálló tanulást ösztönző oktatási módszerek megismertetése nyelvszakos kollégákkal (Quizlet, Quizizz, Wordwall, Kahoot!); mobilos applikációk szótanulás segítésére (Duolingo; Fabulo)
- online tesztkészítő programok (Redmenta, google űrlapok)
- hatékony információkeresés és szűrés témában tájékoztatás: keresési beállítások, eszközök használata a minél jobb eredményt célzó böngészés során; keresés kép alapján; adott képek jó felbontású változatainak keresése
- az eszközök megfelelő kombinálásának lehetőségei; google-lel társítható telefonos applikációk, okos eszközökkel működtethető oktatási célra is használható programok
A digitális munkarend bevezetés utáni időszakban a belső tudásmegosztás is digitális eszközön és csatornákon keresztül zajlik. Rendszeres a tanárok közti segítségnyújtás, valamint az online elérhető oktatássegítő oldalak, digitális anyagok előállítására alkalmas módszerek, programok egymás közti megosztása.