Kövess minket:
Eseménynaptár
2024. május
H
K
Sz
CS
P
Szo
V
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Összes esemény ›

Főoldal / Projektjeink / GINOP 6.2.3-17-2017-00038 / Fejlesztési területek / 3. Szociális hátrányok enyhítése, mentorálás

3. SZOCIÁLIS HÁTRÁNYOK ENYHÍTÉSE, MENTORÁLÁS CENTRUM SZINTŰ MUNKACSOPORT

Kiválasztás, bevonás

A tanulók kiválasztása során a munkacsoport együttműködött a mérés-értékelés csoporttal és az osztályfőnökökkel egyaránt. Tájékozódtunk a diákok bemeneti mérésének eredményeiről, illetve információt szereztünk a tanulói kompetenciák fejlettségi szintjéről. Emellett folyamatosan figyelemmel kísértük az iskola nyilvántartását a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű, valamint a sajátos nevelési igényű és beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulókról. Ezzel párhuzamosan a szülők és tanulók is tájékoztatást kaptak a program tartalmáról, a bekapcsolódás feltételeiről. Ezt követően megtörtént a kiválasztás dokumentumainak kitöltése és az alátámasztó hivatalos dokumentumok összegyűjtése, rendszerezése. Ennek eredményeképpen a 2018/2019-es tanévben 25 és a 2019/2020-as tanévben 37 bevont tanulóval dolgoztunk.

Mentorálás

A mentorálás rendszerének bevezetésének és beépítésének fontos eleme volt a fenntarthatóság. Ezért szempontként szerepelt a mentorok kiválasztásában, hogy a kolléga az adott osztályban milyen szerepet tölt be, illetve van korábbi tapasztalata a mentorság területén (Útravaló ösztöndíjprogram, IPR). A mentorok delegálása az iskolavezetőséggel szorosan együttműködve történt. Ennek eredményeképpen a 2018/2019-es tanévben 12 és a 2019/2020-as tanévben 18 mentorral dolgoztunk együtt.

A mentorok kiemelt feladata volt a tanulók minél jobb megismerése, fejlesztésének segítése az alap- és kulcskompetenciák területén. Ehhez elengedhetetlen volt a folyamatosan nyomon követés, kapcsolattartás a mentorált tanulóval, fejlesztőtanáraikkal, osztályfőnökeikkel, szaktanáraikkal, valamint a törvényes képviselővel. A mentorok munkáját szükség szerint segítette az óvodai és iskolai szociális segítő, az iskolapszichológus, a bűnmegelőzési tanácsadó, az utazó gyógypedagógus és a RÉV Szenvedélybeteg-segítő Szolgálat munkatársa. Minden mentorált esetében megtörtént az állapotfelmérést, majd ez alapján a mentorok elkészítették az egyéni fejlesztési tervet, melyet három havonként újraértékeltek. A rendszeres találkozások és a közös munka eredményeképpen tanár és diákja között egy személyesebb kapcsolat tudott kialakulni, amit a tanórán kívüli közösségfejlesztő, közösségformáló tevékenységek munkacsoport, a diákönkormányzat által szervezett programok, valamit az iskolai rendezvények is tudtak támogatni.

Tanulói élményvilágot gazdagító programok

A tanuló élményvilágot gazdagító programok megszervezésénél szempontként szerepelt, hogy a tanulóknak támpontot adjunk a szabadidő hasznos eltöltésére. Emellett a megvalósult programok a tanulást is támogassák, és így az iskolai kötődést is erősítsük. A helyszínek kiválasztása során a családi és kulturális különbségek enyhítése szempontként szerepelt. Tanulóink emlékezetes, változatos programokon vehettek részt, melyekről élménybeszámolót is készítettek, valamint a kirándulásokon készült képek is erről árulkodnak.
 

Öt kirándulás megszervezésére került sor a pályázat keretein belül:

2019. szeptember 26.              Szászvár, Magyaregregy Máré-vár

2019. október 15.                    Veszprém (Állatkert)

2019. november 19.                Pécs (Zsolnay negyed, közös mozizás)

2019. december 10.                 Budapest (Csodák Palotája, Ádventi vásár)

2020. január 21.                      Budapest (Tropicarium)

Esélyegyenlőség biztosítása a tanulásban akadályozott diákok számára – toleranciára nevelés a fogyatékossággal élők, illetve különböző kisebbséghez tartozó diákok iránt

Az iskola az esélyegyenlőség biztosítására nagy hangsúlyt fektet, hiszen az alapító okiratában alaptevékenységként jelenik meg a többi tanulóval együtt nevelhető, oktatható sajátos nevelési igényű tanulók iskolai nevelés-oktatása. A toleranciára nevelés elemeként jelent meg 2019. április 2-án az Autizmus világnapjához való csatlakozás, hiszen iskolánk is érintett ezen a területen. Emellett 2020. március 11-én a Humánszolgáltató Központ munkatársai közreműködésével érzékenyítő foglalkozás valósult meg „Lehet más” címmel.

Drogprevenciós, egészségmegőrző, mentálhigiénés, szexuális felvilágosító program kialakítása, működtetése, kortársképzéssel és kortársak bevonásával

A drogprevenciós, egészségmegőrző, mentálhigiénés, szexuális felvilágosító programok kialakításában fontos szempont volt a fenntarthatóság. Ennek érdekében a korábbi tanévekben jól működő programelemekre, kapcsolatrendszerekre építettünk. Fontosnak tartjuk a kortársak bevonását a segítő folyamatokba (közvetítés, információátadás). Emiatt elengedhetetlen, hogy tanulóink jól informáltak legyenek az iskolában elért szakemberek jelenlétéről, szakterületeikről. Az elmúlt időszakban megvalósult programelemeket a RÉV Szenvedélybeteg-segítő Szolgálat, a Mentálhigiénés Műhely szakembereivel, valamint az iskolai védőnővel való szoros együttműködéssel valósítottuk meg.

Egészség- és környezettudatos életmódra nevelő programok

2019 márciusában egészség- és környezettudatos életmódra nevelő programként jelent meg a fenntarthatósági témahét, melynek célja a szemléletformálás volt. Mentoráltjaink olyan programokban vehettek részt, amellyel kiléphettek a megszokott iskolai keretekből, és saját élményeken keresztül sajátították el azt a tudást, amely szükséges lehet egy felelősségteljes élethez. Az idei tanévre tervezett program digitális formában tudott megvalósulni, mely során a tanulók a megadott szempontok alapján „Okostányért” készítettek.

Kapcsolódó képgaléria

  
  
© 2019 Tolna Vármegyei Szakképzési Centrum / Minden Jog Fenntartva