2. FEJLESZTÉS-DIFFERENCIÁLÁS CENTRUM SZINTŰ MUNKACSOPORT
A munkacsoport célja a GINOP 6.2.3-2017-0038 projektben a lemorzsolódás megelőzése érdekében a kiscsoportos fejlesztés, differenciálás intézményi rendszerének kiépítése és eredményes működtetése volt. A különböző okokból alulteljesítő tanulók felzárkóztatása, a hátrányos helyzetű, a BTMN-es, SNI-s tanulók támogatása volt a fő feladatunk.
A fejlesztések során az alap- és kulcskompetenciák területén megmutatkozó hiányosságok eredményes pótlására - kompetencia alapú oktatás támogatására, a tanulás tanítására, a tanulói érdeklődés felkeltésére és fenntartására törekedtünk. A programban résztvevő diákokat az élethosszig tartó tanulásra készítettük fel. Törekedtünk arra, hogy a differenciálás, fejlesztés elemei megjelenjenek a tanítás-tanulás folyamatában.
Célunk az volt, hogy az iskolát középfokú végzettség nélkül elhagyók számát csökkentsük.
A tanulók fejlesztő csoportokba való bevonása az év eleji bemeneti méréseik alapján történt meg. A mérések alapján matematikából és szövegértésből gyengén teljesítő tanulókat (50 % alatt) a szaktanárok az osztályfőnökök bevonásával, az ő javaslataik, illetve a szakértői vélemények figyelembevételével válogatták ki.
A 2018/2019-es tanévben 20 tanulócsoportban ,7 tantárgyi csoportban (matematika, magyar nyelv, történelem, angol és német nyelv, szakmai ismeretek, kommunikáció) történtek fejlesztő órák. A tanév során 25 pályázatba bevont tanuló 500 fejlesztő órai foglalkozáson vett részt 15 pedagógus közreműködésével heti 1-2 órában.
A 2019/2020-as tanévben 14 tanulócsoportban, 8 tantárgyi csoportban (matematika, magyar nyelv, történelem, angol és német nyelv, szakmai ismeretek, kommunikáció, földrajz) történnek fejlesztő órák. A tanév során 37 pályázatba bevont tanulóval 13 pedagógus közreműködésével heti 1 órában történnek a fejlesztő foglalkozások.
A fejlesztések a javítóvizsgára való felkészülésre is kiterjedtek. Augusztus hónapban a javítóvizsgára utasított tanulókkal kiscsoportos foglalkozások keretében két pedagógus foglakozott a vizsga sikeressége érdekében. Ezek a foglakozások nagyban segítették a tanulókat a felkészülésben, hozzájárultak, hogy tanulmányaikat folytathassák.
A fejlesztő foglalkozások elsősorban a hiányzó alap- és kulcskompetenciák pótlására törekedtek. A foglakozások során először a tanulás módjának elsajátítását kellett megismertetni a tanulók többségével, hogy hosszútávú eredményt lehessen elérni. Fontos feladat volt a szövegértés fejlesztése minden tantárgyi fejlesztőórán, hisz enélkül nem képes a tanuló a tananyag megértésére, elsajátítására.
A kiscsoportos foglakozások alatt a tananyagok könnyebb megértése volt a feladat, miközben minden tanulónak lehetősége volt a gyakorlatias feladatmegoldásra, valamint a lassúbb haladás elősegítette a feladatok jobb megértését. A fejlesztő órák alkalmával gyakran játékos, interaktív feladatokat alkalmaztunk a motiváció fenntartása érdekében.
Az elért eredmények és a tanulók visszajelzései alapján a következő tanévben is érdemes lenne fenntartani ezt a gyakorlatot és így segíteni a diákokat a tanév eredményes befejezéséhez, az érettségi és a szakmunkás bizonyítvány megszerzéséhez.
Fejlesztő órákon használt jó gyakorlatok: